Заборона символіки країни-агресора: що потрібно знати

Опубликовано: 23.04.2022

Верховна Рада України ухвалила законопроект «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» (№ 7214 від 26.03.2022 р.). Пропонуємо ознайомитися із його основними положеннями, які визначають, які саме дії будуть вважатися порушенням закону, та яка відповідальність за них наставатиме.

  1. На кого поширюється закон та хто може нести відповідальність

Відповідальність за порушення вимог закону несуть фізичні та (або) юридичні особи, посадові особи юридичних осіб, посадові особи органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

  1. Визначається поняття російського нацистського тоталітарного режиму

1) Російська Федерація є державою-терористом, однією з цілей політичного режиму якої є державний геноцид Українського народу, фізичне знищення, масові вбивства громадян України, вчинення міжнародних злочинів проти цивільного населення, використання заборонених методів війни, руйнування цивільних об’єктів та об’єктів критичної інфраструктури, створення штучних гуманітарних катастроф в Україні або окремих її регіонах;

2) політичний режим Російської Федерації є нацистським за своєю суттю, практикою та ідеологічно наслідує націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарний режим.

  1. Визначається поняття пропаганди, яка забороняється законом

Пропагандою вважається:

поширення інформації, спрямованої на підтримку або виправдання злочинного характеру діяльності Російської Федерації, посадових осіб та (або) представників органів державної влади держави-терориста, збройних сил, інших збройних, військових, воєнізованих, парамілітарних або інших силових формувань Російської Федерації, які відкрито або приховано діють від імені Російської Федерації на території України або з територій інших держав проти України;

публічне заперечення, у тому числі через засоби масової інформації або з використанням мережі Інтернет, злочинного характеру збройної агресії Російської Федерації проти України;

публічне використання символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, використання, створення, поширення продукції, що містить таку символіку, в Україні та (або) за кордоном.

  1. Визначається поняття символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну

Це символіка, що, зокрема, включає:

а) латинські літери «Z», «V», що використовуються як символи воєнного вторгнення в Україну;

б) офіційну або неофіційну символіку (емблеми) збройних сил Російської Федерації, у тому числі її сухопутних військ, повітряно-космічних сил, військово-морського флоту, ракетних сил стратегічного призначення, повітряно-десантних військ, сил спеціальних операцій, інших збройних формувань та (або) органів держави-терориста (держави-агресора).

  1. Заборона пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії проти України з боку Російської Федерації включає неможливість здійснювати:

1) пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії проти України з боку Російської Федерації як держави-терориста;

2) використання символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну є окремим випадком пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії проти України з боку Російської Федерації як держави-терориста. Під використанням символіки розуміється, зокрема:

– використання латинських літер «Z» , «V» окремо (без правомірного контексту або в контексті виправдання збройної агресії проти України чи будь-яких інших воєнних дій), або шляхом заміни цими літерами кириличних літер «З», «С», «В», «Ф» чи інших літер в окремих словах з візуальним акцентом на цих літерах;

– використання символіки збройних сил Російської Федерації, у тому числі її сухопутних військ, повітряно-космічних сил, військово-морського флоту, ракетних сил стратегічного призначення, повітряно-десантних військ, сил спеціальних операцій, інших збройних формувань та (або) органів держави-терориста (держави-агресора).

Символіка вважається використаною, якщо вона розміщена:

– на носіях, поверхнях публічного простору, у тому числі рекламних засобах (носії зовнішньої, внутрішньої реклами), транспортних засобах, а також у друкованих матеріалах (плакатах, листівках тощо), на одязі тощо;

– у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, культурного, наукового або іншого характеру, розважальних заходів та заходів для дітей;

– в агітаційних матеріалах, крім матеріалів, спрямованих на протидію збройній агресії проти України;

– в рекламі на телебаченні, радіо, в засобах масової інформації, мережі Інтернет;

– у повідомленнях в соціальних мережах в мережі Інтернет;

– у творах (фільмах, передачах, відеоблогах тощо), інших об’єктах авторського права і (або) суміжних прав, створених після 24 лютого 2022 року.

  1. Випадки правомірного використання символіки

Заборона використання символіки (у способи, визначені вище) не поширюється на випадки її використання з легітимною метою, правомірного її використання, що не мають ознак пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, зокрема:

 

1) у творах, матеріалах (включаючи матеріали соціальної, політичної реклами,
передвиборної агітації, агітації всеукраїнського референдуму), вироблених та (або) поширених з метою засудження російського нацистського тоталітарного режиму, воєнного вторгнення в Україну, якщо ця мета виражена в очевидній формі, виходячи зі змісту відповідного твору, матеріалу;

2) у фотографічних творах, інформаційних, інформаційно-аналітичних
творах, матеріалах засобів масової інформації (статті, передачі, повідомлення в соціальних мережах), якщо такі твори, матеріали відповідають хоча б одній з
наведених ознак
:

– фіксують факт агресії, незаконного перебування збройних сил або інших представників чи прибічників держави-терориста (держави-агресора);

– фіксують будь-які матеріальні носії, що були у користуванні представників чи
прибічників держави-терориста (держави-агресора);

– фіксують факти виправдання агресії державою-терористом (державою-агресором) чи її представниками;

– не спрямовані на підтримку, пропаганду або виправдання збройної агресії Російської Федерації проти України чи інших військових дій проти України, або на маніпулювання суспільною свідомістю з метою створення позитивного образу держави-терориста (держави-агресора), органів держави-терориста (держави-агресора), працівників або службовців (у тому числі військовослужбовців) держави-терориста (держави-агресора);

3) у торговельних марках, заявлених на реєстрацію у встановленому законом порядку або які в інший спосіб отримали правову охорону до 24 лютого 2022 року, у торговельних марках, що мають міжнародну реєстрацію, отриману до 24 лютого 2022 року, або у торговельних марках, що визнані у встановленому законом порядку, добре відомих до 24 лютого 2022 року, які використовуються відповідно до законодавства у сфері охорони прав на торговельні марки;

4) на трофейній техніці, що використовується з’єднаннями, військовими
частинами і підрозділами Збройних Сил України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, правоохоронними органами України;

5) для визначення номіналів поштових марок України, видання яких покладено на національного оператора поштового зв’язку, якщо такі знаки поштової оплати введені в обіг до 24 лютого 2022 року.

  1. Зміни до окремих законів, що передбачають:

– заборону державної реєстрації друкованого ЗМІ, назва якого містить символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, символіку воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну;

– заборону на утворення і діяльність політичних партій, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну. У символіці політичної партії забороняється використання визначеної законом символіки російського  нацистського режиму;

– заборону використання телерадіоорганізацій для пропаганди російського  нацистського режиму;

заборону використання символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну в найменуванні юридичної особи або її відокремленого підрозділу.

  1. Відповідальність запропаганду

Правове регулювання пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії проти України з боку Російської Федерації як держави-терориста, обсяги заборони та відповідальність за його порушення здійснюється за правилами, встановленими Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» з урахуванням особливостей, визначених законом, що розглядається.

У зв’язку із такою відсилкою можемо зробити висновок, що порушення заборони на пропаганду будуть каратися за статтею 4361 Кримінального кодексу України, якою передбачена відповідальність за виготовлення, поширення, а також публічне використання символіки комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, у тому числі у вигляді сувенірної продукції, публічне виконання гімнів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік або їх фрагментів на всій території України, що карається обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією майна або без такої.

Ті самі дії, вчинені особою, яка є представником влади, або вчинені повторно, або організованою групою, або з використанням засобів масової інформації, – караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна або без такої.

Будьте в курсе свежих новостей и событий!



    Позвонить Отправить Email