- 29.10.2024росія знову не в списку FATF
- 29.10.2024Анабазис приватних капіталів 2024. Що є тепер банківська таємниця?
- 29.10.202423 жовтня відбувся XI Business & Legal Tax Forum
- 14.10.2024Прийнято законопроєкт про підвищення податків
- 09.10.2024Оновлено список юрисдикцій, що не співпрацюють з ЄС в податкових цілях
ФАТФ розширює заходи щодо боротьби з відмиванням грошей
Звіт про стан ефективності та дотримання стандартів ФАТФ за квітень 2022 року базується на даних звітів про взаємне оцінювання ФАТФ та регіональних органів за типом ФАТФ з 2013 року, в яких оцінюються поточні зусилля національних законодавств щодо боротьби зі злочинами у сферах протидії відмиванню грошей (ПВГ) та фінансування тероризму.
У звіті зазначено, що загалом країни досягли прогресу в покращенні технічної відповідності шляхом встановлення та введення в дію нормативних актів у вищезазначених сферах. З точки зору законів і положень, 76% країн наразі задовільно виконали 40 рекомендацій ФАТФ. У 2012 році цей показник становив лише 36%, тож позитивний вплив процесів взаємного оцінювання та подальшого контролю ФАТФ є очевидним.
Однак у звіті також підкреслюється, що багато країн продовжують натрапляти на труднощі у здійсненні ефективних дій з точки зору боротьби з ризиками, таких як розслідування та судове переслідування міжнародних справ та запобігання використанню фіктивних компаній і трастів у незаконних цілях.
Таким чином, Стратегічний огляд ФАТФ має на меті зробити наступний цикл оцінок більш своєчасним, орієнтованим та ризики та ефективнішим. Наступний (п’ятий) раунд оцінювання триватиме значно менше часу, щоб країни отримували оцінку частіше, отримає більш значний наголос на основних ризиках та їх контексті, а також буде більш орієнтованим на результати подальшої оцінки для зосередження на конкретних діях з метою вирішення проблемних аспектів.
Ключові висновки
Фінансові установи, зокрема великі багатонаціональні фінансові установи, як правило, вживають більш ефективні заходи щодо зменшення ризиків. На противагу цьому, малим фінансовим установам та нефінансовому сектору, куди входять агенти з нерухомості, юристи та бухгалтери, зазвичай складно пом’якшити їх.
Майже всі (97%) із 120 оцінених країн мають низькі або середні рейтинги ефективності у заходах із запобігання відмиванню грошей та фінансуванню тероризму в приватному секторі, що вимагає більш орієнтованого на ризик підходу до належної перевірки клієнтів, ведення записів та звітування про підозрілі операції.
Країни досягли прогресу у створенні законів і нормативних актів, які контролюють відповідні наглядові організації, проте лише 10% наглядових систем країн продемонстрували ефективність. Держави повинні надавати пріоритет ефективному впровадженню системи нагляду, особливо в нефінансовому секторі.
Стандарти ФАТФ охоплюють вимоги щодо прозорості бенефіціарної власності через поширену практику анонімних фіктивних компаній. Згідно зі звітом, лише 52% юрисдикцій, що пройшли оцінку, застосовують відповідні закони та регулятивні структури для вирішення цієї проблеми.
Серед них лише 9% країн демонструють суттєву ефективність в цій сфері. Країни повинні продемонструвати покращення у веденні записів, звітності та перевірці інформації щодо юридичних осіб та схем. Своєчасний доступ відповідних органів до точної та актуальної інформації є надзвичайно важливим для пом’якшення ризику діяльності, такої як використання акцій на пред’явника та задіяння номінальних осіб.
Структура нового підходу до оцінювання
П’ятий цикл оцінок матиме іншу структуру, ніж четвертий, і буде обмежений шістьма роками. Фактори, які складатимуть основу для п’ятого раунду оцінювання, включатимуть елементи, пов’язані з ризиком, такі як час, що пройшов з моменту останньої оцінки, загальні ризики в країні та розмір економіки і фінансового сектору.
Рекомендації звітів про взаємну оцінку будуть більш орієнтованими на результати, зосередженими на конкретних діях та часових термінах. Крім того, більше уваги буде приділено ефективності, щоб гарантувати, що країни впроваджують закони, правила та політику щодо ПВГ.
Кожна юрисдикція повинна буде звітувати перед ФАТФ через три роки після прийняття звіту про її взаємну оцінку. Протягом цього періоду очікується, що вона повністю або в значній мірі розгляне усі стратегічні ключові рекомендовані дії (КРД) та покращить технічну відповідність усім рекомендаціям, за якими вона була оцінена як «не дотримується» або «частково дотримується». Якщо країна не здійснить відповідні КРД, автоматично будуть задіяні «посилені заходи» ФАТФ. Такі заходи спрямовані на оцінювання політичної відданості країни принципам ФАТФ та можуть передбачати публікацію публічної заяви ФАТФ для вирішення проблеми.
Очікується, що наступний раунд взаємних оцінок розпочнеться у 2025 році.
Які зміни відбудуться в методології?
1) Значна увага на ефективності для забезпечення того, щоб країни впроваджували та використовували закони, нормативні акти та політики.
2) Більший акцент на основних ризиках та контексті. Країни та оцінювачі мають зосереджуватись на сферах, де ризики найвищі, а не лише на тих сферах з меншим ризиком, де порівняно легше розпочати розслідування.
3) Взаємні оцінки в наступному раунді оцінюватимуть ефективність фінансового сектору та нефінансових підприємств/професій окремо. Це дасть більш чітке уявлення про рівень ефективності та допоможе сформувати конкретні рекомендації щодо вдосконалення цих галузей.
4) Рекомендації звітів про взаємне оцінювання будуть більш орієнтованими на результати, зосередженими на конкретних діях та часових термінах боротьби з відмиванням грошей, фінансуванням тероризму та зброї масового знищення.
5) Наступний раунд взаємних оцінок буде шестирічним циклом – значно коротшим за попередні раунди, які тривали в середньому 10 років.
Які зміни відбудуться в процедурах оцінювання?
1) Послідовність оцінювання буде ґрунтуватися на ризиках: пріоритетними будуть країни з найнижчими балами, які борються з найвищими ризиками.
2) Наступний раунд взаємних оцінок буде шестирічним, порівняно з попереднім десятирічним циклом.
3) Після їх взаємної оцінки країни матимуть три роки, щоб вжити заходів та усунути недоліки. Якщо вони цього не зроблять, то автоматично зіткнуться з рядом заходів, включаючи можливість публічної заяви ФАТФ про занепокоєння щодо невирішених проблем такої країни.
4) Оцінювання буде розглядатися в наднаціональному контексті, наприклад, у контексті ЄС.
5) Процес подальшої оцінки також буде більш орієнтованим на результати.
6) Щоб підвищити прозорість, буде створено єдиний набір заходів для поєднання процедур для виявлення країн із серйозними недоліками у правовій базі та відповідних подальших процедур.
Джерела:
Звіт про стан ефективності та дотримання стандартів ФАТФ (квітень 2022 р.) https://www.fatf–gafi.org/publications/fatfgeneral/documents/effectiveness–compliance–standards.html
Інформаційна довідка – Методологія п’ятого раунду ФАТФ https://www.fatf–gafi.org/media/fatf/documents/methodology/Handout-5th–Round–Methodology.pdf
Інформаційна довідка – Процедури п’ятого раунду ФАТФ https://www.fatf–gafi.org/media/fatf/documents/methodology/Handout-5th–Round–Procedures.pdf
- Медіа (77)
- Новини (129)
- Події (21)
- Українська боністика (4)