- 17.12.2024Європейська Рада ухвалила правила щодо процедур утримання податку
- 04.12.2024Європейська рада ухвалила Імплементаційний регламент про електронне податкове звітування по країнах
- 26.11.2024Нові правила бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час
- 25.11.2024Наближається кінцевий термін подання звітності про бенефіціарних власників компаній США
- 21.11.2024Європейська Рада узгодила оновлення для ПДВ в цифрову епоху
Податкова амністія. А навіщо?
Володимир Гаркуша
Керуючий партнер K.A.C. Group
Аналізуємо законопроект про податкову амністію, його практичні функції і можливі наслідки
Проект закону 1232 про податкову амністію був запущений з вересня минулого року, і є ланкою в ланцюзі законів 2692, 2102, 2103, 1210, які спрямовані на збір даних через автоматичний обмін інформацією, виявлення всіх активів у вигляді бізнесів, нерухомості etc. (особливо зарубіжних) та їх оподаткування в Україні на рівні кінцевого бенефіціара – громадянина України.
Передбачалося, що закон буде розглянутий до кінця поточного року, але президент в своєму листі прем’єр-міністру від 20 травня наполіг, щоб закон був поданий в Раду протягом трьох місяців. Спробуємо розібратися, що передбачає цей закон і яка його практична функція.
Якщо коротко, то за 5 сплачених відсотків легалізуються всі активи, як в Україні, так і за кордоном. «Кеш», в тому числі і фантомний, тобто неіснуючий, а так, придуманий на майбутнє, узаконюється за 10%. Досить гуманно. Великі суми можна витягнути через ОВДП за 2,5%, але це «довгий» варіант по часу. Окремо описуються об’єкти, які не можуть бути амністовані, якщо вони отримані злочинним шляхом (корупція, кримінальна відповідальність). Тут до речі цікаво: з введенням стандарту CRS (автоматичний обмін інформацією), коли власність будь-яких активів стане прозорою, об’єкти, які не підпадають під податкову амністію (перелік в п.4 проекту Закону тисячі двісті тридцять дві) виявлять свого кінцевого власника-корупціонера з усіма витікаючими наслідками.
У спеціальній Декларації щодо легалізованих активів немає вимоги підтвердження джерел для придбання таких активів. Але потрібно, з метою оподаткування, підтвердження вартості активів (нерухомість, цінні папери) вигляді експертної оцінки. Тут момент, чиє експертний висновок буде прийматися? Таких технічних моментів багато. Наприклад: після сплати 5% від суми, що знаходиться на швейцарському рахунку громадянина України бажає амністуватися, що далі відбувається? Чи можуть його євро і франки і далі перебувати в Цюріху (з щорічним звітом по ним в ГФС), або мали перекочувати в кременчуцьке відділення Укрпромземугольбанка? Так там його гроші будуть знаходитися законно, але не довго. Він власне і втік свої гроші від такої перспективи в швейцарський UBS. Спеціальна Декларація, згадана в Законі 1232 передбачає не тільки легалізацію доходів, з яких не були сплачені податки, а й активів, які були придбані за такі доходи.
Окремо потрібно згадати кореспонденцію Закону 1232 з підписаним нещодавно президентом Законом 1210. Мова, звичайно, йде про контрольованих іноземних компаніях (КІК). Якщо громадянин України контролює іноземну компанію, яка використовується як операційна в його експортно-імпортних операціях, то Закон 1232 – хороший варіант легалізації його Кіка. А якщо на балансі Кіка знаходиться нерухомість в Україні? За Законом 1210 до оподатковуваного доходу українського громадянина включається нерозподілений прибуток його Кіка. А як оцінювати вартість Кіка при його легалізації? Адже нерухомість в Україні не належить безпосередньо громадянину України, а тільки акції іноземної компанії, які можуть за вартістю сильно відрізнятися від вартості нерухомості, з огляду на кредитних зобов’язань компанії, наприклад.
Тепер про практичну функції Закону. Його ідеологи публічно називають Закон інструментом податкової амністії, в результаті якого бюджет країни наповниться податковими надходженнями від амністованих активів, а економіка відповідно наповниться інвестиціями у вигляді повернутих капіталів. Трохи історії. Аргентина (світовий лідер за кількістю податкових амністій) знаходиться в стані дефолту. В Італії на законодавчому рівні податкові амністії вже заборонені. Героїчна податкова амністія в Грузії 2005 року принесла надходжень в казну … 35 тис. Доларів США. Так, були позитивні приклади (Індія), але загальні тенденції такі. У нашому випадку потрібно швидше говорити про амністію активів (капіталу), разової його амністії зі сплатою 5% і подальшими штрафами і конфіскаціями в разі їх приховування. Наприклад, штраф за приховування громадянином України контрольованій ним іноземної компанії складає 2000000 грн за штуку.
Ну і в якості практичного ради. У світлі Законів 1210 і 1232, так чи інакше, йдеться про Деклараціях. Або стандартної про доходи фізичної особи, або спеціальної Декларації при легалізації активів (податкова амністія). Стосується це, перш за все осіб, раніше Декларації не подавали. Наприклад, ми пропонуємо своїм клієнтам перед складанням Декларацій підготувати Звіт «Про аналіз доходів і майна» для фізичних осіб. Звіт складається аудиторами і фахівцями в сфері фінансового моніторингу відповідно до Міжнародного стандарту супутніх послуг ISRS 4400 «Завдання з виконання погоджених процедур стосовно фінансової інформації», 4-й і 5-й AML Директив ЄС, 40 рекомендацій FATF зі змінами за 2019, Рекомендацій Moneyval за 2019 рік.
- Медіа (78)
- Новини (137)
- Події (21)
- Українська боністика (4)