Україна вводить контроль криптовалют

Опубликовано: 17.06.2021

Комітет з питань цифрової трансформації представив Верховній Раді проект закону «Про віртуальні активи» для розгляду в другому читанні, який дозволить легалізувати ринок криптовалюти в Україні і регулювати відповідні правовідносини. Закон визначає права і обов‘язки учасників ринку віртуальних активів і принципи державної політики в сфері їх обігу.

Протидія відмиванню грошей

Віртуальні активи, як один з механізмів переміщення цінностей, підпадають під вимоги дотримання законодавства в сфері запобігання відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом (anti-money laundering, AML).

Законопроект «Про віртуальні активи» передбачає створення регулятора, в компетенцію якого буде входити видача дозволів професійним учасникам ринку, які мають зареєстроване місцезнаходження або постійне представництво на території України, на використання віртуальних активів і контроль за здійсненням ними підприємницької діяльності.

На них буде поширюватися дія положень про AML як на суб‘єктів первинного фінансового моніторингу, серед яких – Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Державна реєстрація провайдерів послуг, пов‘язаних з віртуальними активами

На даний момент провайдери послуг, пов’язані з обігом віртуальних активів, функціонують як фінансові посередники. Вони працюють в невизначених правових умовах, а тому менш підзвітні, ніж банки та інші фінансові установи. Новий закон передбачає формування правовідносин з постачальниками послуг, пов‘язаних з обігом віртуальних активів – криптокомпаніями та криптопроектами.

Щоб пройти державну реєстрацію, такі провайдери послуг повинні розкрити структуру власності для можливості встановлення кінцевих бенефіціарів та ввести внутрішні процедури фінансового моніторингу для запобігання відмиванню грошей, отриманих злочинним шляхом.

Співпраця України і FATF

Згідно з визначенням FATF (Групи розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей), віртуальний актив – це цифрове втілення вартості, яке можна продавати або передавати в цифровому вигляді, а також використовувати для платежів або інвестиційних цілей. Віртуальні активи не включають цифрові втілення паперових валют, цінних паперів та інших фінансових активів, описаних в інших розділах рекомендацій FATF.

Оскільки ці активи не мають централізованої системи контролю, регулюючим органам необхідно встановлювати прозорі механізми їх правового регулювання. Позиція Групи полягає в тому, що державам варто керуватися принципом «краще дозволити і позначити рамки, ніж повністю заборонити», адже легалізація віртуальних активів буде здійснюватися державою. Це забезпечить виконання міжнародних вимог у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансування тероризму.

Юрисдикція, що не дотримується рекомендацій FATF, буде вважатися більш ризикованою. У довгостроковій перспективі це ускладнить ведення бізнесу для криптокомпаній, які зареєстровані в Україні і співпрацюють з компаніями з інших юрисдикцій, в яких діють більш суворі правила AML.

Автори законопроекту висловлюють думку, що його прийняття позитивно відобразиться на довгострокових перспективах розвитку криптобізнесу в Україні. Місцеві компанії, що працюють з віртуальними активами, отримають повноцінний доступ до банківських послуг, а банки будуть надавати послуги зі зберігання таких активів і відкривати рахунки для операцій з ними. Створення правової основи привабить інвесторів, що буде стимулювати ліквідність і знижувати волатильність ринку віртуальних активів.

Контроль віртуальних активів в світі

Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) в звіті «Оподаткування віртуальної валюти: огляд податкових умов і нових питань податкової політики» (2020 г.) рекомендує авторам законів в сфері регулювання віртуальних активів переконатися в наявності наступного:

  • чіткого уявлення про те, як віртуальні валюти вписуються в існуючу податкову систему. Поправки до існуючих нормативних положень або навіть конкретні нормативні акти для цих активів можуть бути корисними для забезпечення розуміння законодавчої бази платниками податків;
  • рекомендацій, що стосуються основних оподатковуваних подій і форм доходів, пов‘язаних з віртуальними валютами, особливо для їх включення в податки на прибуток, ПДВ і податок на майно або податок на передачу власності;
  • інструкцій, як поводитися з іншими формами криптоактивів (включно з токенами безпеки і службовими токенами) в податкових цілях;
  • визначення того, чи повинен податковий режим віртуальних валют узгоджуватися з податковим режимом інших видів активів;
  • можливості надання спрощеного податкового режиму для осіб, які не займаються комерційною діяльністю і отримують обмежені суми доходу, не пов’язані з зайнятістю.

Крім того, звіт враховує такі явища крипторинку як хардфорк, стейблкоїни і цифрові валюти центробанків (CBDC). ОЕСР радить прискорити розробку нових законодавчих актів для регулювання цих інструментів, що швидко розвиваються, і, зокрема, визначити випадки, коли платник податків вважається одержувачем таких нових типів активів для цілей оподаткування.

Пропозиція до Положення Європейського парламенту і Ради про ринки криптоактивів і поправка до Директиви (ЄС) 2019/1937 ставить наступні цілі:

  • усунення регулятивних перешкод для випуску, торгівлі та подальшої торгівлі криптоактивами, які кваліфікуються як фінансові інструменти;
  • збільшення джерел фінансування для компаній за рахунок збільшення кількості первинних пропозицій коїнів і токенів цінних паперів;
  • обмеження ризиків шахрайства та незаконних дій на ринках криптоактивів;
  • надання споживачам і інвесторам з ЄС доступу до нових інвестиційних можливостей або нових типів платіжних інструментів, зокрема, для міжнародних операцій.

Нові механізми контролю планують вводити і США: Конгрес повинен надати Службі внутрішніх доходів країни повноваження для збору даних про операції компаній з криптовалютою на суму від 10 тисяч доларів. За словами голови Служби Чарльза Реттіга, операції з криптовалютою стали випадати з поля зору податківців і часто стають способом ухилення від сплати податків.

Документ Міністерства фінансів США «План Програми щодо дотримання податкових вимог американськими родинами» проголошує наступне: «Не дивлячись на те, що сьогодні вони складають відносно невелику частину доходу від бізнесу, транзакції з криптовалютою, ймовірно, стануть більш важливими в наступному десятиріччі, враховуючи наявність широко охоплюючого режиму звітності про фінансові рахунки. В контексті цього нового режиму будуть охоплені рахунки для криптовалют та обміну криптоактивів, а також облікові записи платіжних сервісів, які приймають криптовалюту».

Джерела:

https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69110

https://www.oecd.org/tax/tax-policy/taxing-virtual-currencies-an-overview-of-tax-treatments-and-emerging-tax-policy-issues.pdf

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020PC0593

https://home.treasury.gov/system/files/136/The-American-Families-Plan-Tax-Compliance-Agenda.pdf

Читайте далі:

Як банкіри виявляють серед своїх клієнтів відмивачів брудних грошей

Плюс один крок в сторону FATF (в боротьбі з відмивачами)

 

Будьте в курсе свежих новостей и событий!



Позвонить Отправить Email