Ринок землі: поки що так

Опубликовано: 03.04.2020

Епопея з питанням відкриття ринку землі досить раптово завершилася прийняттям законопроекту 2178-10 в ніч 31 березня

Спочатку, прийнятий в першому читанні 13 листопада минулого року, законопроект викликав суспільний резонанс і був розкритикований, особливо в частині, яка стосувалася можливості купувати землю сільськогосподарського призначення іноземцями та апатридами, а також ліміту землі, яка може бути сконцентрована в «одних руках».

У грудні депутатські фракції і комітети Верховної Ради підписали Меморандум щодо підготовки закону про ринок землі. Останній передбачав порядок розгляду законопроекту без застосування «турборежима». Серед іншого, сторони дійшли згоди, що розгляд поправок буде відбуватися до початку голосування в сесійній залі на засіданнях Аграрного комітету 26, 27, 28 грудня, а також 2,3,6,8,9 і 10 січня 2020 року з можливістю відвідування засідань представниками депутатських фракцій. Однак, проігнорувавши зазначені домовленості, Комітет, очолюваний М. Сольським вже 28 грудня рекомендував 9 поправок з отриманих 4018.               Потрібно зауважити, що авторство прийнятих поправок належить однопартійцям Голови Комітету П.В. Халимону, А.О. Черноморову і М.В. Нікітіній.Цікаво, що сам Голова комітету Микола Сольський є співзасновником «Українського аграрного холдингу» – компанії, яка спеціалізується на вирощуванні зернових, молочному тваринництві, а також надає елеваторні послуги і займається залізничними перевезеннями, земельний банк якого становить 51 тис. Га.               3 січня 2020 року на урядовому сайті з’явився текст законопроекту до другого читання з порівняльною таблицею, а 11 січня Зауваження Головного юридичного управління, однак було прийнято рішення не розглядати законопроект з 9 поправок, а вести голосування з розглядом усіх 4000 поправок, поданих суб’єктами законодавчої ініціативи, через що розгляд проекту затягнувся ще на три місяці і ось за підсумком Верховна рада прийняла рішення в ніч останнього дня березня в розпал карантину, проголосувавши за 9 початкових правок з деякими корективами.

Які зміни нас очікують найближчим часом?

1. По-перше, ринок землі сільськогосподарського призначення в Україні фактично почне функціонувати з 1 липня 2021 року проте поки в режимі, що передбачає деякі обмеження, зокрема такі:- до 1 січня 2024 року набуває права власності зможуть тільки громадяни України загальною площею до 100 га (в звичайному режимі передбачено обмеження в 10 000 га в одні руки). Однак це обмеження в 100 га не поширюється на землі, які придбані у власність до вступу в силу цього закону.В цей же період (до 1 січня 2024 роки) юридичні особи не зможуть купувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення, за винятком банків, які, як ми пам’ятаємо, мають право набувати землю шляхом застави. Також і попередні договори на передачу прав на земельні ділянки в майбутньому на користь юрособи, укладені в цей період будуть вважатися недійсними з моменту їх укладення.

2. У звичайному режимі, право купувати землю сільськогосподарського призначення отримають громадяни України, українські юридичні особи, учасниками яких є українці, територіальні громади або держава, і держава з територіальними громадами.

3. Питання про надання права на придбання землі іноземцями, а також їх участь в статутному капіталі українських компаній, які володіють землею, буде вирішуватися шляхом проведення референдуму.

4. Обмеження по загальній площі земель сільськогосподарського призначення «в одних руках» встановлено в 10 000 га. При чому, щодо юридичних осіб, також встановлена ​​норма, згідно з якою у власності компанії не може перебувати більше землі, ніж може знаходиться у власності всіх її учасників (з лімітом в 10 000 га). Тобто, якщо у компанії два засновника, і у кожного вже в одноособовій власності знаходиться по 8 тис. Га, їх спільна компанія не зможе придбати більше 4 тис. Га.Для контролю за дотриманням цих обмежень передбачено забезпечити обмін інформацією між Держземкадастром, Реєстром речових прав на нерухоме майно та Державними реєстрами юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Також в разі обходу зазначеного ліміту, земельні ділянки, площа яких перевищує зазначений ліміт можуть конфіскувати за рішенням суду з подальшою їх реалізацією на торгах з поверненням вирученої суми колишньому власнику.

5. Цікавим моментом в цьому законі є особливий статус банків, на які не поширюються норми про обмеження кількості земель сільськогосподарського призначення – це раз, норми про участь у статутному капіталі іноземних осіб – це два, а також на рівні з фізособами, вони до 1 січня 2024 року зможуть набувати землю (шляхом звернення стягнення на предмет застави). Однак для банків встановлено обмеження за часом володіння земельною ділянкою в два роки, протягом яких вони повинні реалізувати таку ділянку на земельних торгах.

6. Всі розрахунки з оплати ціни земельних ділянок сільськогосподарського призначення за договорами проводяться шляхом безготівкового розрахунку.

7. Також необхідно буде документально підтвердити джерела походження коштів, за які купується земельну ділянку сільгосп. призначення.

8. Продаж земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у державній та комунальній власності підпадає під заборону.

9. Повністю заборонено, незалежно від результатів референдуму, придбання прав на землю сільгосп. призначення певному колу осіб, серед яких: юрособи, учасниками або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни країни-окупанта; особи, які належать або раніше належали до терористичних організацій; юридичні особи, учасниками або кінцевими бенефіціарами яких є іноземна держава; юрособи, вигідних власників яких неможливо встановити, а також бенефіціарні власники яких зареєстровані в офшорах, а також інші випадки;

Потрібно розуміти, що з моменту запуску ринку землі в липні 2021 року до 2 січня 2024 на ринку землі сільськогосподарського призначення буде два типи учасників – фізичні особи-громадяни України з максимально можливою кількістю набуття в 100 га і банки, які зможуть набувати шляхом звернення стягнення на предмет застави необмежену кількість земельних ділянок. І можливо спрогнозувати ситуацію, при якій за 2,5 року банки зможуть сконцентрувати в своїх руках значно кількість землі і в подальшому, коли підійде час продавати її через земельні торги, і інші учасники матимуть змогу зайти на ринок, банки опиняться у виграшному положенні і зможуть впливати на ціни на землю.    Але головну функцію прийнятий закон виконав – мораторій знято, нехай поки і в такому вигляді, ринок землі має шанс на запуск і один з головних активів в нашій країні отримати чітко визначений правовий статус. А далі більше.

Будьте в курсе свежих новостей и событий!



Позвонить Отправить Email