- 29.10.2024росія знову не в списку FATF
- 29.10.2024Анабазис приватних капіталів 2024. Що є тепер банківська таємниця?
- 29.10.202423 жовтня відбувся XI Business & Legal Tax Forum
- 14.10.2024Прийнято законопроєкт про підвищення податків
- 09.10.2024Оновлено список юрисдикцій, що не співпрацюють з ЄС в податкових цілях
Податки із соціальної допомоги, отриманої за кордоном
У зв’язку із повномасштабним вторгненням російської федерації в Україну мільйони українців були змушені покинути свої домівки та виїхати за кордон.
За даними Управління Верховного комісара ООН у справах біженців, станом на 30 вересня 2022 року кількість біженців з України, зареєстрованих для тимчасового захисту або в аналогічних національних схемах захисту в Європі, становить близько 4.2 млн. осіб.
Разом із тимчасовим прихистком громадяни України отримали право на соціальні виплати від місцевих органів влади.
У даному матеріалі з’ясуємо, чи потрібно декларувати та сплачувати податки в Україні з виплат, отриманих за кордоном в якості соціальної допомоги.
Чи є іноземні виплати доходом громадян?
Згідно зі ст. 163 Податкового кодексу України об’єктом оподаткування резидента України є іноземні доходи – це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
У разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18% (п. 170.11 ст. 170 ПК України).
Додатково з таких доходів сплачується військовий збір за ставкою 1,5%.
Отже, на даний момент законодавство не відносить соціальну допомогу з джерелом виплати за межами України до доходів, які не включаються до розрахунку загального оподатковуваного доходу (ст. 165 ПК України).
У зв’язку з вищезазначеним, у резидентів України виникає обов’язок задекларувати грошову допомогу на житло та комунальні послуги, соціальну допомогу для дітей та інші види соціальних виплат, отриманих за кордоном, і сплатити з них податки в Україні.
Зауважимо, що можливість зменшення податкового навантаження або звільнення від сплати податків наявна лише у випадку, якщо громадяни мають докази сплати податків із закордонних доходів в іноземній юрисдикції. Однак за правилами, що діють у переважній більшості іноземних держав, виплата соціальної допомога не супроводжується сплатою податків у країні виплати. Відтак, можливість скористатися такою пільгою відсутня.
При цьому матеріальна допомога, отримана громадянами в Україні, звільняється від будь-якого оподаткування.
Строки декларування та сплати податків.
За доходи, отримані в 2022 році, звітувати слід наступного податкового року.
Строк подання щорічної податкової декларації за 2022 рік – до 01 травня 2023 року.
Строк сплати податків за отриманий у 2022 році дохід – до 01 серпня 2023 року.
Яким чином податкові органи можуть дізнатися про факт отримання іноземних доходів?
У разі, якщо соціальна допомога отримана у безготівковій формі, наприклад на спеціально відкритий банківський рахунок за кордоном, існує опція отримання інформації про грошові надходження в рамках автоматичного обміну податковою інформацією про фінансові рахунки (CRS).
Так, 19 серпня 2022 року Україна приєдналася до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки, що дозволить держорганам отримувати інформацію про закордонні рахунки резидентів.
Звертаємо увагу, що перший обмін податковою інформацією в режимі Стандарту загальної звітності CRS між Україною та понад 100 державами світу планується на вересень 2024 року. Крім того, такий механізм не вирішує питання щодо готівкових виплат.
Наразі податкові органи мають право звернутися із запитами до іноземних державних органів щодо надання інформації про осіб, які отримали матеріальну допомогу. Проте з огляду на значний обсяг такої роботи, ймовірність вжиття зазначених заходів податковими органами є невисокою.
Наслідки невиконання податкових обов’язків.
1) Застосування штрафних санкцій:
- штраф 340 гривень за факт неподання або несвоєчасного подання декларації;
- адміністративна відповідальність у вигляді попередження або накладення штрафу в розмірі від 3 до 8 НМДГ (51 – 136 гривень);
- штраф за несплату податків – 10% від суми податку або 25% у разі кваліфікації дій як умисних;
- пеня 120% річних облікової ставки НБУ, починаючи з першого дня прострочення за кожний календарний день прострочення.
2) У разі неподання декларації не застосовуються строки давності притягнення платника податків до фінансової відповідальності. Це означає, що при виявленні порушення податкова інспекція зможе нарахувати штрафні санкції в будь-який момент незалежно від того, скільки часу минуло з моменту порушення.
Таким чином, питання оподаткування соціальних виплат, отриманих резидентами України в інших державах, потребує законодавчого врегулювання.
Юристи та консультанти K.A.C. Group будуть раді проконсультувати з питань, пов’язаних зі змінами в законодавстві у зв’язку із введенням воєнного стану, а також надати всебічну юридичну підтримку.
- Медіа (77)
- Новини (129)
- Події (21)
- Українська боністика (4)