Окремі аспекти проведення державної реєстрації під час воєнного стану

Опубликовано: 26.03.2022

Як відомо, з початку воєнного стану в державі Державний реєстр речових прав на нерухоме майно був заблокований, що унеможливлювало здійснення правочинів з нерухомим майном. Крім цього, функціонал Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було обмежено. Виникла необхідність врегулювання питань щодо здійснення державної реєстрації в цей непростий період.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 р.№209 «Деякі питання державної реєстрації в умовах воєнного стану та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164» визначені такі особливості щодо проведення реєстраційних дій (наведені основні з них):

 

  • державна реєстрація проводиться виключно державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб, яким в умовах воєнного стану надається доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (Перелік). Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення (прийняття) включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій (рішень про державну реєстрацію прав).

Станом на сьогодні такий Перелік поки що не оприлюднено.

 

  • документи для державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань можна буде надсилати електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку в електронній формі. Такі документи мають бути створені з дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Крім цього, реєстрація може бути проведена на підставі електронних копій документів в паперовій формі, як мають бути підписані КЕП (наприклад, скан-копії), що може бути більш доцільним та простим для використання фізичними та юридичними особами.

 

  • державна реєстрація проводиться невідкладно після отримання всіх необхідних документів. У разі надання неповного комплекту або неналежного оформлення документів заявнику усно (або електронною поштою залежно від способу подання документів) повідомляється про необхідність виправити недоліки.

 

  • державна реєстрація проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна, місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців чи громадських формувань, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком.

 

  • не справляється адміністративний збір за державну реєстрацію благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії.

 

  • сплата адміністративного збору може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа.

 

  • вимоги законодавства щодо необхідності нотаріального засвідчення справжності підпису на документі для державної реєстрації не застосовуються у разі, коли такий підпис виконано у присутності державного реєстратора, посадової особи із встановленням особи підписанта на підставі документа, що посвідчує особу, передбаченого Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено Переліком.

При цьому вважаємо, що це положення потребує доопрацювання, оскільки Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» почасти поряд із нотаріальним засвідченням справжності підпису на документі закріплюються також вимоги викласти такий документ на спеціальному нотаріальному бланку (для прикладу, протокол про внесення змін до відомостей про ТОВ, передавальний акт, розподільчий баланс тощо). Виходячи із формулювань постанови уряду, така вимога не скасовується. Тобто учасники юридичної особи не можуть звернутися напряму до державного реєстратора без попереднього звернення до нотаріуса. Щоправда, практика правозастосування може піти іншим шляхом, більш сприятливим для бізнесу, що покаже час.

 

  • документи для державної реєстрації створення громадських формувань, крім громадських об’єднань, не приймаються, а розгляд раніше поданих документів зупиняється на час дії воєнного стану.

 

Окрім цього, вказаною постановою уряду також доповнено постанову від 28.02.2022р. №164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» такими положеннями:

 

  • посвідчення довіреностей та заповітів, засвідчення справжності підпису на документах здійснюється без використання спеціальних бланків нотаріальних документів на білих аркушах паперу з нанесеними на них за допомогою комп’ютерної техніки реквізитами нотаріуса: зображення Державного Герба України, прізвище, власне ім‘я, по батькові (за наявності), найменування державної нотаріальної контори (для державного нотаріуса), номер свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, адреса робочого місця, номер телефону, адреса електронної пошти.

 

  • на час дії воєнного стану перебіг строку для прийняття спадщини зупиняється.

При цьому вважаємо, що дане положення має бути закріплено законодавчо шляхом внесення відповідних змін парламентом до Цивільного кодексу України, оскільки саме ст. 1270 цього кодексу визначає строк для прийняття спадщини у шість місяців з часу відкриття спадщини.

 

  • встановлено право командирів (начальників) військових формувань або інших уповноважених ними осіб посвідчувати довіреності, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, управління і розпорядження корпоративними правами, та заповіти військовослужбовців, працівників правоохоронних (спеціальних) органів, органів цивільного захисту, з подальшим надсиланням таких документів через Генеральний штаб Збройних Сил, Міністерство оборони, відповідний правоохоронний (спеціальний) або інший орган до Міністерства юстиції або його територіального органу для забезпечення їх реєстрації нотаріусами в Єдиному реєстрі довіреностей, Спадковому реєстрі.

Відповідні зміни діють до припинення воєнного стану.

Будьте в курсе свежих новостей и событий!



    Позвонить Отправить Email